Promotie Rijk van Nijmegen in discussie

Er is volgens Hanneline Oosting van RBT KAN een herpositionering in de promotie van de Nijmeegse regio nodig. “Samen met onze stakeholders, de 9 gemeenten van het Rijk van Nijmegen, het Duitse Kranenburg en Groesbeek zijn we hierover in gesprek. Dat moet tot meer bestedingen en meer overnachtingen leiden, een impuls voor de toeristische branche die nu voor totaal aan 24.000 mensen werk biedt”.  
 
Oosting vouwde op 16 september de promotie plannen uiteen tijdens een goed bezochte bijeenkomst van de Landschapcommunity. Cultuurhistorie is bij die promotie een van de speerpunten. Het gaat er om spannende geschiedenis te brengen, over de Romeinen en de Bataven maar ook over de Tweede Wereldoorlog via bijv. de Liberation Route en de komende herdenking van 70 jaar Market Garden in 2014. Daarnaast is het belangrijk om ‘’als gebied het goede leven uit te stralen’’. Denk daarbij aan de mogelijkheden van fietsen (rondje –pontje), wandelen (boerenlandpaden), maar ook aan de wijnfeesten van Groesbeek. Die sterke kanten zullen meer onder de aandacht komen in de toeristische infrastructuur via bijv. een website als lekkerfietsen.nl.   
 
In de levendige discussie die volgde brak Gerard Mangnus, directeur van het Natuurmuseum een lans om meer te doen met promotie van nationaal landschap de Gelderse Poort. “Dit is een prachtig gebied met zijn verschillende landschappen, flora en fauna. Natuur is meer dan alleen decor van de promotie”. Hiervoor kwam bijval uit de zaal van ondernemers. ‘’We moeten het diverse landschap met trots en met lokale kennis meer naar voren brengen, we willen geen eenheidsworst. Mensen genieten van de ongerepte natuur”. Jaap Dirkmaat deed de suggestie om de bijzondere punten van het gebied op een kaart aan te geven. Dat sluit aan bij de inventarisatie van ‘highlights’ waar de Landschapscommunity een begin heeft gemaakt.
 
Op de vraag hoe de beoogde groei van het toerisme ten goede kan komen aan de landschappelijke kwaliteiten van het gebied Duffelt-Ooijpolder-Groesbeek kwam  uiteindelijk geen antwoord. Hetzelfde geldt voor de vraag of een promotie aanpak die zich richt op meer toeristen uit de eigen regio (nu zijn dat er 11%) daarvoor effectief is. Dit zou tot een duurzamere verbinding van die toeristen met het gebied kunnen leiden, goed voor draagvlak en versterking van het gebied. Dit zijn punten waarmee de Landschapscommunity en zijn aangesloten partijen verder kunnen.


Een initiatief van:



Mede mogelijk gemaakt door:


Zo 16 dec 2018
© Landschap van Iedereen